Als uw scooter gedurende enkele seconden snelheid verliest of u een branderige geur waarneemt, raden we aan de koppeling van de scooter te laten controleren.

Hoe functioneert een scooter koppeling?

De koppeling bevat schoentjes die met trekveertjes naar binnen worden gehouden. Bij stationair toerental maken ze geen contact met de bus eromheen, die in verbinding staat met het achterwiel. Op dit moment kan de motor vrij draaien.

Wanneer u gas geeft, worden de schoentjes naar buiten geslingerd tegen het koppelingshuis (de bus), wat kracht op het achterwiel brengt. Echter, omdat de kracht waarmee de schoentjes tegen het koppelingshuis drukken (en dus de weerstand die de motor ondervindt) afhankelijk is van het toerental, zal de motor tijdens het optrekken vanuit stilstand op een bepaald toerental draaien. Dit toerental kan worden aangepast met de sterkte van de veertjes.

Na enkele seconden optrekken hebben de schoentjes zich volledig tegen de bus aangedrukt, en neemt de vario de versnelling over. Hierdoor is een overgang in toerental hoorbaar, meestal van laag naar hoog. Alleen als de scooter zo nauwkeurig is afgesteld dat het koppelingstoerental precies overeenkomt met dat van de vario, is de overgang van de scooter koppeling niet waarneembaar. De scooter accelereert dan direct van 0 km/h tot de topsnelheid.

Vragen over de koppeling van uw scooter?

Heeft u vragen over de koppeling van uw scooter, of denkt u dat de koppeling van uw scooter gerepareerd moet worden? Aarzel dan niet en neem contact met ons op via telefoon of e-mail voor een afspraak!